Cushman & Wakefield is een vastgoed adviesorganisatie met 500 medewerkers, verspreid over tien kantoren in het land. De organisatie besteedt veel aandacht aan verbinding en sociale samenhang en aan gezamenlijke activiteiten. Door de pandemie moest er worden thuisgewerkt en werden sociale activiteiten opgeschord. De relatief jonge werknemerspopulatie moest wennen aan de nieuwe situatie van thuiswerken; zij misten een uitlaatklep en vonden het combineren van werk en privé erg lastig. Binnen Cushman & Wakefield ontstond de wens om aandacht te besteden aan mentale gezondheid en veerkracht. Daarom is besloten om medewerkers te laten kennismaken met mindfulness. Een no-nonsense, niet-zweverige, praktische aanpak was hierbij een voorwaarde.
Daarbij werd gesignaleerd dat hulpvragen toenamen: mensen worstelden met thuiswerken, werk-privé balans en mentale issues. Er werd gezocht naar een manier om medewerkers de gelegenheid te geven om hun verhaal kwijt te kunnen. Laagdrempelig en in vertrouwelijkheid, zonder tussenkomst van de werkgever, met een coach het probleem afpellen om daarna weer verder te kunnen gaan.
De start van het traject werd gemarkeerd door vier online kick-off sessies. Hierin hebben de medewerkers kunnen kennismaken met wat mindfulness inhoudt en hoe mentale veerkracht kan worden bereikt.
Aansluitend zijn acht online follow-up sessies georganiseerd waarin de thema’s Mindful Pauzeren en Mindful Timemanagement (MindManagement) centraal hebben gestaan.
Het traject werd afgesloten met individuele aandacht voor medewerkers. Om de organisatie hiervan overzichtelijk, soepel en met respect voor de privacy van de betrokken medewerkers te laten verlopen heeft MindfulnessFabriek voor Cushman & Wakefield een online platform ontwikkeld waar medewerkers 1-op-1 check-in gesprekken konden inplannen met de Stress- en WerkGeluk coaches.
Samen met de mindfulness webinars zijn de check-in gesprekken als totaalpakket in één keer gelanceerd binnen de organisatie.
Uit de enquêtes die na de online sessies zijn uitgestuurd, is naar voren gekomen dat er een grotere bewustwording is gecreëerd ten aanzien van stresslevels en hoe hierop te reageren. Deelnemers hebben concrete handvatten aangereikt gekregen om enerzijds te zorgen voor rust en ontspanning, en anderzijds bewuste keuzes te maken in focus en grip op het werk. Wat minstens zo waardevol is geweest, is dat thema’s als veerkracht en werkdruk nu bespreekbaar zijn binnen de teams en de organisatie.
In januari 2021 hebben wij aangeklopt bij MindfulnessFabriek. Vanuit een partnership zijn wij samen opgetrokken en hebben een voor Cushman & Wakefield aansprekende manier gevonden om thema’s als mental issues en werk-privébalans bespreekbaar te maken.