Als leidinggevende wil je graag goede resultaten boeken. En omdat je je ervan bewust bent dat ‘tijd geld kost’, wil je resultaten in zo min mogelijk tijd. Iets goed doen in weinig tijd betekent hard werken met het oog gericht op het resultaat in de toekomst. En dus meestal niet op de inspanning zelf. Terwijl deze investering juist belangrijk is voor het resultaat. De indruk kan ontstaan dat als het resultaat niet voldoet aan de verwachtingen, er niet hard genoeg gewerkt is. Volgende keer een tandje erbij dus …
Hard werken gaat gepaard met actie, presteren, niet zeuren en doorgaan. Kortom, met ‘doen’. Onder tijdsdruk betekent doen veelal routinematig werken, ofwel voortgaan op de automatische piloot richting het doel. Op die manier kun je het best een tijd volhouden, maar of de resultaten dan ook aan de eisen voldoen, is nog maar de vraag. ‘Doen’ op de automatische piloot betekent namelijk dat er weinig tijd is voor ‘niet-doen’, ofwel tijd om gewoon maar te zijn en te reflecteren, om de aandacht eens te richten op zaken die ook belangrijk zijn. Door een time-out te nemen, stap je uit de automatische piloot, stijg je boven de situatie uit en krijg je zicht op de routekaart. Je ontwikkelt een breder perspectief waardoor je kunt bijsturen en een nieuwe weg kunt inslaan. Je creëert ruimte in je denken en je wordt creatiever in het bedenken van oplossingen, omdat je beter zicht hebt op de behoeften van werknemers en klanten.
Op zich is er niks mis met hard werken. Mits je beseft dat langdurig hard werken gepaard gaat met verhoogde stress. Een langdurig verhoogd stressniveau is niet alleen nadelig voor de gezondheid en het welbevinden van de individuele werknemer, bovendien ondermijnt stress ook creativiteit, flexibiliteit, effectiviteit, besluitvorming en collegialiteit, zaken die juist belangrijk zijn voor de kwaliteit van het resultaat als geheel. En was een goed resultaat niet juist het doel? Waar het op neerkomt, is dat de discrepantie tussen middel (werk) en doel (product of dienst) op een lijn moet worden gebracht. De kwaliteit van het doel is een namelijk een uitvloeisel van de kwaliteit van het werk. In deze context betekent dat voor de leidinggevende dat de aandacht mag liggen bij het WerkGeluk van de werknemers. Zij worden het doel waaruit de goede resultaten voortvloeien.
Als leidinggevende vorm je een brug tussen het individu en de organisatie. Dat verlangt een open blik, doorbreken van vaste patronen en meebewegen met veranderende situaties. Precies wat mindfulness beoogt. Mindfulness is een doelbewuste activiteit die je kunt inzetten om de aandacht te richten op wat er speelt in jezelf als leidinggevende, binnen het grotere geheel van de organisatie en onder werknemers. Mindfulness maakt het makkelijker om te schakelen: met een oog gericht op de huidige omstandigheden van het individu en het andere op de organisatie als geheel en het doel in de toekomst. Als je je doel wilt bereiken, ben je dan ook bereid het middel te aanvaarden? Als dat zo is, zorg er dan voor dat jij als leidinggevende (samen met de organisatie) consistent bent. Een doel wordt door een middel bereikt, en als je een doel wilt, dien je bereid te zijn het middel eveneens te willen. Dat betekent dus aandacht voor de organisatie, voor jezelf als leidinggevende en voor de werknemer. Heilig dus niet alleen het doel, maar ook de middelen.
Cynthia Stijger © 2021 MindfulnessFabriek | Geef leiding aan WerkGeluk